سفارش تبلیغ
صبا ویژن

چرا بسیاری از افراد مبتلا به دیابت، مصرف متفورمین را قطع میکنند؟

محققان می‌گویند که متفورمین، پایین‌ترین نرخ پایبندی را درمیان داروهای متداول دیابت دارد. با این حال بیماران می‌گویند راه‌هایی برای بهبود آن درصد وجود دارد.

بیماران مبتلا به دیابت

قطع مصرف متورفین توسط بیماران مبتلا به دیابت

متفورمین برای بیش از 120 میلیون نفر در سراسر جهان تجویز شده است. این دارو در مقایسه با سایر داروها عوارض جانبی بسیار کمتری ایجاد می‌کند. متفورمین، فشار کمی روی ارگان‌ها وارد می‌کند، باعث اضافه وزن نمی‌شود و مقرون‌بصرفه‌ترین داروی دیابت موجود در بازار است. این دارو با نام تجاری گلوکوفاژ نیز بفروش می رسد که قیمت آن بسیار بالاتر است.

با این حال عوارضی که این دارو روی دستگاه گوارش می‌گذارد، ممکن است باعث شود بسیاری از افراد مبتلا به دیابت، بیش از یک یا دو هفته از آن استفاده نکنند.

یک مطالعه‌ی جدید که در مجله‌ی دیابت، چاقی و متابولیسم منتشر شد، توضیح می‌دهد:‌«متفورمین معمولا باعث علائم گوارشی مانند اسهال و نفخ می‌شود.»

این مطالعه توسط محققان دانشگاه سِوری انجام شد.

محققان، میزان پذیرش داروی 1?6 میلیون فرد مبتلا به دیابت نوع 2 را بررسی کردند.

متفورمین، پایین‌ترین میزان پایبندی را در بین تمام داروهای حاضر در این مطالعه داشت.

بنظر می‌رسد که بازدارنده‌های DPP – 4 – یک رده از داروهای دیابت خوراکی که شامل نام‌های تجاری Januvia و Tradjenta هستند – بالاترین نرخ پایبندی را دارند. همچنین این رده از داروها، قابل تحمل‌ترین دارو توسط بدن هستند و کمترین میزان عوارض جانبی را ایجاد می کنند.

روش استفاده از متفورمین

بهترین روش استفاده از متفورمین چیست؟

در حالی که نمی‌توان عوارض جانبی متفورمین را به‌طور کامل برطرف کرد اما مارسی رابینسون، دارای مدرک RD و یکی از بنیانگذاران Achieve Health & Performance می‌گوید درواقع چند کار وجود دارد که پزشکان می‌توانند در هنگام تجویز متفورمین انجام دهند تا از پایبندی بیمار به آن اطمینان حاصل کنند.

با این حال او می‌گوید که بسیاری از پزشکان، این کارها را نجام نمی‌دهند

رابینسون می‌گوید اولین مسئله، این است که دو نوع متفورمین وجود دارد: معمولی و آهسته رهش.

اکثر مردم با نسخه‌ی آهسته رهش، بیشتر احساس راحتی می‌کنند، چون قدرت دارو به‌جای تأثیر فوری و یکباره، در عرض چند ساعت روی بدن اثر می‌گذارد.

رابینسون می‌گوید: «گاهی اوقات آن فقط روش استاندارد یک پزشک است و آنها حتی در مورد آن فکر نمی‌کنند. آنها همیشه متفورمین را به یک روش تجویز می کنند و به این کار ادامه می‌دهند.»

او اضافه می‌کند:‌« در مورد بعضی از بیماران، پزشک ممکن است فکر کند که تأثیر فوری تمام قدرت دارو به یک‌باره برای فردی که با قند خون بالا پس از وعده‌ی غذایی دست‌وپنجه نرم می‌کند، مفیدتر است. اما متفورمین درواقع اینگونه در بدن عمل نمی‌کند.»

دیابت

 داستان‌های شخصی از بیماران

گرچن بِکِر،نویسنده‌ی «اولین سال: دیابت نوع 2: یک راهنمای ضروری برای افرادی که دیابت‌شان به‌تازگی تشخیص داده شده» پس ازتشخیص دیابت نوع 2 خود در سال 1996 بمدت بیش از 20 سال متفورمین مصرف می‌کرد.

او می‌گوید:‌«من هرگز با متفورمین مشکلی نداشتم، تا زمانی که قرصی را مصرف کردم که فکر می‌کردم از نوع آهسته رهش است اما نبود.»

پزشک بِکِر به‌طور تصادفی برای او متفورمین معمولی تجویز کرده بود.

او می‌گوید:‌«مدفوع من برای چند ماه بسیار شل بود، تا زمانی که متوجه شدم مشکل از کجاست.»

بعد از دریافت نسخه‌ی مناسب، چندین ماه طول کشید تا سیستم گوارشی بِکِر بهبود یابد.


کورینا کورنجو که دیابت او در سال 2009 تشخیص داده شد، می گوید که عوارض گوارشی او پس از یک سال مصرف متفورمین آغاز شد.

او می‌گوید: «من در ابتدا فکر می‌کردم که این عوارض بخاطر مصرف مواد لبنی است اما پزشکم درنهایت نسخه‌ام را به نوع آهسته رهش تغییر داد و این کار تاحدی به من کمک کرد اما عوارض جانبی به‌طور کامل ازبین نرفتند.»